Plán výstav 2022 — Galéria mladých

 

λήθη – Léthe
vystavujúci autor: Richard Marco Kašický
kurátorka: Ľudmila Kasaj Poláčková
termín konania výstavy: 10. 2. – 10. 4. 2022

Duša mŕtveho, ktorá sa napila vody z rieky, zabudla na svoj pozemský život. V prenesenom zmysle znamená zabudnutie (spadnúť do Léthé – byť zabudnutý, zmiznúť bez pamiatky).

Prvá samostatná výstava Richarda Kašického λήθη – Léthe v Nitrianskej Galérii bude prvou zo série 5tich výstav spracúvajúcich tému pominuteľosti a zabudnutia v rôznych galerijných inštitúciách na Slovensku. Podľa gréckej mytológie vstup do podsvetia stráži Kerberos – ohnivý pes s troma hlavami. Má zabrániť dušiam mŕtvych, aby sa vrátili do normálneho sveta a živým, aby vstúpili do ríše mŕtvych. Od sveta živých oddeľuje podsvetie 5 riek : všetko zmrazujúca rieka Styx, rieka nárekov Acherón, rieka zármutkov Kókýtos, ohnivá rieka Pyriflegethón a temná Léthé, ktorej vody dávajú zabudnúť na všetko pozemské. Cez rieku Styx preváža duše prevozník Charón, ale len za poplatok. Tento staroveký odkaz sa maliar snaží konfrontovať so súčasnosťou, kedy sú pocity prázdna a pominuteľnosti rovnako nástojčivé ako v celých dejinách ľudstva. Autor oživuje niektoré historické “prízraky” a v konfontácii s dneškom ich využíva ako komunikačný prostriedok s verejnosťou. Či už ide o pohrebné dary … rozpadnuté sochy modiel, alebo zničené umelecké diela, ako stopy konfliktov ktoré zmenili svet.

Richard Marco Kašický (* 1994, Prešov) študoval v rokoch 2015 – 2021 na VŠVU v Bratislave (prof. Daniel Fisher, prof. Ivan Csudai). Jeho tvorba v sebe spája prvky inšpirované historickou maľbou i fotorealizmom, ktoré kombinuje s modernými digitálnymi technológiami. Žije a tvorí v Bratislave.


maľBBa (pracovný názov)
vystavujúci: študentky a študenti KM FVU AKU BB
kurátor: Omar Mirza
termín konania výstavy: 28. 4. – 12. 6. 2022

Výstava predstaví kurátorský výber prác súčasných študentiek a študentov Katedry maľby Fakulty výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. Katedra, ktorej vedúcim je Ján Triaška, sa skladá zo štyroch hlavných a jedného prípravného ateliéru. Maľbu je možné okrem Akadémie umení študovať na vysokých školách v Bratislave a Košiciach, no tvorba študentov a absolventov „banskobystrickej školy“ patrí v ostatných rokoch k tomu najzaujímavejšiemu, čo sa na poli súčasnej slovenskej mladej maľby deje, o čom svedčia aj rôzne ocenenia a výstavy. Napriek tomu je spomínaná nastupujúca generácia maliarov nitrianskemu publiku pomerne málo známa, čo sa bude snažiť zmeniť aj táto výstava.


Miroslav Sandanus (pracovný názov)
vystavujúci autor: Miroslav Sandanus
kurátorka: Barbora Kurek Geržová
termín konania výstavy: 23. 6. – 28. 8. 2022

Miroslav Sandanus vo svojom maliarskom programe tematizuje naliehavú spoločensko-enviromentálnu tému, reflektuje stupňujúcu sa ekologickú krízu spôsobenú aktivitou človeka, ktorá má negatívny dopad na životné prostredie, prírodu, krajinu a celú planétu. Kriticky poukazuje na jej alarmujúci stav s neustále vzrastajúcim problémom klimatických zmien, globálneho otepľovania. Vytvára maliarske krajinné prostredia s pochmúrnou, melancholickou, existenciálnou atmosférou, akési dramatické „divadelné“ scény. Na jednej strane opustené, zničené a vyľudnené krajiny na hranici apokalyptickej vízie, inokedy v nej pracuje s motívom postáv, o čom sám hovorí: „Snažím sa do obrazu dávať človeka tak, aby nebol nosnou časťou kompozície, len ho prirodzene komponujem. Je obklopený prírodou, zbiera odpadky alebo odchádza, akoby vykračoval z plátna.“ Často pracuje aj so symbolikou prírodných živlov, akými sú oheň, tornádo, búrka. Zobrazuje krajinu znečistenú civilizačným odpadom, tematizuje ilegálne skládky. Autorove obrazy diváka vtiahnu a pohltia rovnako, ak ide o rozmerné plátna, ako aj pri intímnejších, drobnejších formátoch.
Miroslav Sandanus (*1994, Žilina) je absolventom Otvoreného ateliéru maľby Rastislava Podobu na Akadémie Umení v Banskej Bystrici. Za svoju tvorbu získal niekoľko ocenení: Cena rektora Akadémie umení v Banskej Bystrici (2021), 3. miesto v súťaží Maľba 2020 – Nadácia VÚB (2020) a Cena dekana za Bakalársku prácu (2019). Žije a tvorí v Žiline.


Hladiny dotyku (pracovný názov)
vystavujúci autori a autorka: Martin Bizík, Ľubomír Slovinský, Klára Štefanovičová
kurátorka: Dominika Chrzanová
termín konania výstavy: 8. 9. – 20. 11. 2022

Súčasná doba by sa ľahko dala nazvať DOTYKOVOU. Väčšinu vecí okolo seba ovládame dotykmi – obrazovky telefónov, tablety, touchpady, bankomaty… naše prsty rúk sú takmer neustále v kontakte s pevným a chladným povrchom obrazoviek. Otázkou ostáva, do akej miery si svoje dotyky uvedomujeme, akým spôsobom ich používame a akú hodnotu im pripisujeme? Čo za ne dostávame späť a aký význam má táto “odmena”. Výstava prezentuje tvorbu nastupujúcej generácie vizuálnych umelcov z radov absolventov a študentov Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a Akadémie umení v Banskej Bystrici, ktorí sa v spoločnom projekte stretávajú po prvýkrát.

Martin Bizík (*1996) je od roku 2016 študentom v Ateliéri digitálnych médií na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Pracuje na pomedzí digitálnych médií a site-specific. V jeho tvorbe má veľké zastúpenie angažované umenie.

Ľubomír Slovinský (*1993) bakalárske štúdium absolvoval v rokoch 2013 – 2017 na katedre dizajnu na VŠVU v Bratislave. V rokoch 2017 – 2018 navštevoval ateliér K.O.V na UMPRUM v Prahe a svoje magisterské štúdium napokon ukončil v odbore Digitálne médiá v roku 2020 na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Jeho práce sú zamerané najmä na environmentálne, prírodné a mestské témy, často využíva digitálne médiá ako projekcie, svetelné či video inštalácie a animácie.

Klára Štefanovičová (*1995) v roku 2020 absolvovala magisterské štúdium v odbore Grafiky a iných médií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Počas vysokoškolského štúdia sa zúčastnila zahraničných študijných pobytov na Plymouth College of Art (Painting, Drawing & Printmaking – 2017) a Tokyo University of the Arts (Printmaking – 2017/2018). Venuje sa komixovej i voľnej grafickej tvorbe.


Tamara Kametani (pracovný názov)
vystavujúca autorka: Tamara Kametani
kurátorka: Dominika Kuchynková
termín konania výstavy: 1. 12. – 29. 1. 2023

Tamara Kametani vo svojej tvorbe reaguje na aktuálne spoločenské dianie, a kriticky (i ironicky) pracuje s istou dávkou absurdity hlavne s témami ako hraničná politika, migrácia a jej usmerňovanie, moc, rôzne formy dozoru a zvýšenej kontroly v digitálnom i reálnom priestore, a nadmerné narastanie a bujnenie nových technológií, ktoré nás formujú a utvárajú naše chápanie a nazeranie na realitu. Demonštruje, ako globálna ekonomika nerovnosti, utvárajúca sa v dôsledku týchto technológií, napomáha k segregovaniu privilegovaných od tých, ktorí moc nemajú. Aktuálne sa jej záujem, odvodený od pandemickej situácie, presmeroval aj na fenomén konšpiračných teórií a špekulácií, a ich dosah na spoločnosť. Jej tvorba je otvorená a dáva do istej miery divákovi priestor na interpretáciu a riešenie nastolených problémov. Venuje sa tiež širokému spektru médií, napríklad videu, fotografii, inštalácii, soche, ale aj webu a rôznym digitálnym formátom a aplikáciám slúžiacim na „mapovanie“. Pripravovaná výstava v Nitrianskej bude odrážať autorkin aktuálny záujem o problematiku konšpiračných teórií v kontexte dystopickej budúcnosti sveta.

Tamara Kametani (*1988, Nitra) študovala na Royal College of Art v Londýne a filmovú a fotografickú tvorbu na Napier University v Edinburgu. Je aktuálnou finalistkou Ceny Oskara Čepana. Aktuálne žije a tvorí v Aténach.