Rastislav Podoba — Príliv

Rastislav Podoba patrí k výrazným predstaviteľom mladej slovenskej maľby, ktorý na rozdiel od niektorých generačných kolegov pristupuje k maľbe analyticky, zaoberá sa skúmaním výrazových prostriedkov a samotnej podstaty maliarskeho média...

 O-2073-Podoba

Inv. č. O-2073

Autor: Rastislav Podoba
Názov diela: Príliv
Rok vzniku: 2004
Technika: olej
Materiál: plátno
Rozmery: 100 x 150 cm
Značenie: neznačené

Rastislav Podoba patrí k výrazným predstaviteľom mladej slovenskej maľby, ktorý na rozdiel od niektorých generačných kolegov pristupuje k maľbe analyticky, zaoberá sa skúmaním výrazových prostriedkov a samotnej podstaty maliarskeho média. Jeho maliarsky prejav je hĺbavý, dalo by sa povedať až introspektívny, používa redukovanú farebnosť, temné tóny, nesnaží sa o dekoratívny efekt, naopak často krát sú tu dôležitejšie náznaky tušeného – to, čo na plátne na prvý pohľad nevidíme, čo sa dotvára v divákovej predstavivosti na základe osobnej skúsenosti.

Najčastejšími motívmi Podobových malieb sú vyľudnená, vyprázdnená krajina, fragmenty mestských prostredí, monumentalizované banálne predmety ako stolička, kontajner či pozorovateľňa, ale aj ľudská figúra, resp. časti ľudského tela. Zámerom autora však nie je len samotné zobrazenie spomínaných motívov ako takých, nejde tu len o obyčajné reprodukovanie reality. Podoba na ich základe a v ich súvislostiach analyzuje rôzne problémy, ktorým sa vo svojej tvorbe venuje. Uvažuje o fenoménoch ako pozorovať a byť pozorovaný, o konfrontácii maliarskej plochy a priestoru, o „premaľovávaní“ obrazov a vecí, cez ktoré vnímame svet, do obrazov, zaujímajú ho procesy vzniku a percepcie maľby, jej hĺbka formálna, no zároveň ideová.

Olejomaľba s názvom Príliv zobrazuje melancholický výjav, v ktorom hrozivo temný príboj obmýva sivý, pustý a nevľúdny breh. More a súš farebne splývajú, hranica medzi nimi je naznačená speneným prílivom, ktorý tak ešte viac vyniká. Obloha je ladená v sivo-zelených a hnedkastých tónoch, čím autor v spojitosti s farebnosťou použitou v dolnej časti obrazu dosiahol veľmi presvedčivú atmosféru búrky – ohrozujúcej, no zároveň očisťujúcej. Pomocou „stekancov“, ktoré sú v súčasnosti mnohokrát využívané samoúčelne, Podoba naopak jednoducho a efektne simuluje dážď – voda sa tak valí na zem nielen z mora, ale aj z neba. Pre Podobu typické „prázdno“ tu necháva vyniknúť sile prírody, čistote a svojbytnosti prírodných živlov (voda, zem, vzduch).

Krajina miznúca a znovu sa vynárajúca v príboji je typickým príkladom autorovho záujmu o skúmanie procesov a premien tvarov, farieb, svetla, no popri fyzikálnych vlastnostiach sveta aj nášho spôsobu vnímania reality a jej neuchopiteľnosti. Pretože tak ako celý svet, aj príliv sa večne mení, je večne v pohybe, večne iný. „Rastislav Podoba vo svojich obrazoch nemá rád príbehy a ani ich nezaznamenáva. Príťažlivý je pre neho skôr proces: proces zmeny výrazu či zmeny prírody, prechod z jedného stavu do druhého.“[1]

Podoba tento výskum procesuálnosti a premien o rok neskôr ešte výraznejšie rozpracoval v cykle trinástich obrazov (Záznam, 2005), v ktorých podľa predlohy zaznamenanej videom zachytil jednotlivé fázy tornáda – prírodného javu, ktorý sa mení tak rýchlo, že sme ho schopní vnímať len v jeho celkovej podobe.

RASTISLAV PODOBA sa narodil v roku 1975 v Bánovciach nad Bebravou. V rokoch 1996-2002 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéroch prof. Vladimíra Popoviča a prof. Rudolfa Sikoru. V rokoch 2006, 2007 a 2009 sa stal finalistom ceny VÚB Maľba. V roku 2008 bol nominovaný za Slovensko na cenu Henkel Art Award. V roku 2009 mu bola udelená cena Martina Benku. Žije a tvorí v Krušovciach neďaleko Topoľčian.

Omar Mirza

Foto: Slavomír Žákovič


[1] Ivan Jančár: Rastislav Podoba, Vydavateľstvo Krása, Bratislava 2011, str. 7.


Akvizíciu z verejných zdrojov podporilo MKSR