Štefan Belohradský — Dom na nohe

Dom na nohe je reprezentatívnou komornejšou ukážkou tvorby Štefana Belohradského...

 

Inventarizačné číslo: P-457

Autor: Štefan Belohradský
Názov diela: Dom na nohe
Rok vzniku: 1970

Technika: kombinovaná
Materiál: kov, antikor, kov, dural
Rozmery: 56,5cmx22cm
Značenie: neznačené

Dom na nohe je reprezentatívnou komornejšou ukážkou tvorby Štefana Belohradského. Podstatou v tomto objekte je hľadanie tvaru, ktorý v princípe akoby nič neodzrkadľuje, na nič sa neodvoláva. Uplatňuje tu princípy sériovosti s naviazaním na odkazy IZMOV (neoplasticizmu, konštruktivizmu, suprematizmu, purizmu, konceptualizmu) a geometrie. Kombinatorika a variabilnosť s  akou pracoval s materiálom sa stali dobrými základmi pre slovenské minimalistické umenie. Objekt sochársky korešponduje k utópiam avantgárd. Celá tvorba autora osciluje na pomedzí sochy a architektúry. Zmysel pre proporciu, tvar a rytmus geometrie — sú atribútami, ktoré v konštruktivistickom cítení autora majú nezastupiteľné miesto.

Daná akvizícia korešponduje s dlhodobou nákupnou politikou Nitrianskej galérie dopĺňať zbierkový fond o diela ťažiskových autorov domáceho umenia , ktorých tvorba je dôležitá v lokálnom i stredoeurópskom kontexte umenia — a ich zastúpenie vo funduse zbierky je mininálne, alebo absentuje.

ŠTEFAN BELOHRADSKÝ (30. 8. 1930 Preseľany — 19. 4. 2012 Bratislava)
Študoval v roku 1952 Fakultu architektúry Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave (pod vedením .V.karfíka). V rokoch 1954-1959 študoval sochárstvo na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (u F.Štefunka). Konštruktivisticko-geometrické východisko tvorby autora je v kontexte slovenského kinetického umenia jedinečné. Vytváral objekty z plexiskla, hliníka, antikoru s využitím technických a optických vlastností materiálu. Symetrickým matematickým radením do vertikálnych konštrukcií vytváral vizuálne atraktívne nadčasové objekty. Bol členom Klubu konkrétistov. Jeho realizácie boli zväčša určené pre verejný priestor sídlisk. Najčastejšie používal materiály ako plexisklo, betón, hliník, antikor, kameň, leštený kov.

Neosobná vizualita Belohradského diel má však ľudsky angažovaný odkaz. Cez geometrické konštrukcie autor vytváral odkaz pre lepšieho –humánejšieho človeka. Sochár má za sebou bohatú výstavnú činnosť na dôležitých výstavných projektoch doma i v zahraničí. V roku 1970 vystavoval na Expo ’70 v japonskej Osake. Viac krát participoval na ikonickom výstavnom projekte Socha piešťanských parkov. Jeho diela sa nachádzajú v reprezentatívnych umeleckých zbierkach galérií a súkromných zberateľov doma i v zahraničí.

Ľudmila Kasaj Poláčková


Akvizíciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia