Mária Medvecká — Kone v daždi

Komorný obraz znázorňujúci „Kone po daždi“ – v ľúbivom prostredí oravskej prírody vytvorila Mária Medvecká ako impresiu zážitku z videného...

Inv.č.: O-1714

Autor: Mária Medvecká
Názov diela: Kone v daždi

Rok vzniku: 1947
Technika: olej
Materiál: plátno
Rozmery: 30,5 x 39,5 cm
Značené : vpravo dole 47

Komorný obraz znázorňujúci „Kone po daždi“ – v ľúbivom prostredí oravskej prírody vytvorila Mária Medvecká ako impresiu zážitku z videného.

V tmavej  sivasto zemitej krajine znázorňuje, čerstvo po daždi, solitérne žiarivé zvieratá – kone, ako prirodzenú súčasť prírody. V lyrizovanom realizme autorka zachytáva prchkosť odchádzajúceho dažďa, niekam, do ďiaľky, za hory. V momente utíšenia prírody vstupujú do popredia (na lúky) dva osamelé kone a v  ich pozadí je odchádzajúca čierňava mrakov dažďa. Výsek z jedného obrazov prírody  je len  fragmentom z početných maliarkiných opisov krajiny a jej vytvárania mýtu o slovenskom človeku, v ktorý v nej žil.

Mária Medvecká  sa narodila 11.októbra 1914 v Medvedzí na Orave a zomrela 23. apríla 1987 v Bratislave. Pochádzala zo šľachtického rodu Medveckých. Študovala v Učiteľskom  ústave pre kreslenie v Bratislave, neskôr na Oddelení kreslenia a maľovania SVTŠ (1942 – 1945) – jej učitelia boli Gustáv Mallý a Maximilián Schurmann. Rok strávila na Akadémií výtvarných umení vo Viedni (1946) a ďalší na AVU v Prahe (1947). Svoje štúdia ukončila na Slovenskej vysokej škole technickej v roku 1948.

V rodnom kraji hornej Oravy doučovala kreslenie. Pôsobila v slobodnom povolaní. Bola aktívnou ženou, ktorá sa angažovala v rôznych spolkoch: napr. bola členkou umeleckého spolku Život, bola vo Zväze slovenských výtvarných umelcov.Mala možnosť absolvovať aj niekoľko zahraničných študijných pobytov v bývalom ZSSR, Mongolsku, či Číne. Spôsob jej výtvarného prejavu vychádzal hlavne z umeleckých realistických a impresionistických tendencií 19.storočia. Pre jej autorský prejav bola príznačná zemistá farebnosť. Zobrazovala ťažký život na „horniakoch“, často s heroicky idealizujúcim pátosom, čím dotvorila mýtus o slovenskom človeku žijúcom v horách. Okrem silnej portrétnej a figurálnej línie v jej tvorbe je aj výrazne zastúpené žánrové maliarstvo. Aj napriek politickým a spoločenským zmenám jej tvorba si udržala autentický výraz  baladického vidieckeho žánru. V 60-tych rokoch jej prejav dostal uvoľnenejší rozmer. Do konca svojho autorsky plodného života bola maliarkou jednoduchého človeka spätého s prírodou a krajinou hornatej Oravy.

Ľudmila Kasaj Poláčková

Zdroj:  SKARK, Ladislav: Mária Medvecká.Bratislava. Pallas, 1977