Henrich Fieles: Podzámok v Nitre

Fielesov Podzámok v Nitre sa vymyká z jeho tendenčnej maľby. V tomto diele preferuje kubizujúce prvky maľby, využíva geometrickú abstrakciu, impresívnu farebnosť, ktorou upriamuje pozornosť na centrálnu časť diela.

fieles

inv. č.: O 350

autor: Henrich Fieles
názov: Podzámok v Nitre

rok vzniku: 1969
technika: akvarel
materiál: papier
rozmery: 54×43 cm
značenie: vpravo dole: Fieles 1969 

Hoci bol Henrich Fieles rodákom z Košíc, Nitru si zamiloval. Do svojich diel vkomponovával jej históriu i okolité krajinné prostredie spod Tribečského pohoria, či už v technike oleja, tempery, pastelu, ale i akvarelu. Pre autora sa stali inšpiratívnym zdrojom celé dejiny nitrianska zapísané v análoch dejín a venoval im najväčšiu časť svojej tvorby. Výtvarný výraz svojich kompozícií budoval suverénnym maliarskym prednesom, s lyrickým podtextom. Kompozície vsadené do tichých historických uličiek, parku na Sihoti, veduty hradu, hradného nádvoria i katedrály sv. Emeráma, ale i premeny mesta, kde stará výstavba ustupovala novej a menila jeho tvár, našli odozvu v jeho bohatom a rozsiahlom maliarskom diele, ktoré má v konečnom dôsledku dnes už i dokumentárnu hodnotu. 

… Za čiaru hmoty.
Do strún vesmírnych
dýchnuť.
Rozzvučať chorál
modravých diaľok
orchestrom vzdušných sfér.

Autor akoby bol v tomto diele inšpirovaný veršami Máši Haľamovej, ktoré napísala ešte pred vznikom diela v r. 1966. Je to však iba moja domienka, avšak vnímam súzvuk poézie Máši Haľamovej i obrazu Henricha Fielesa.

Fielesov Podzámok v Nitre sa vymyká z jeho tendenčnej maľby. V tomto diele preferuje kubizujúce prvky maľby, využíva geometrickú abstrakciu, impresívnu farebnosť, ktorou upriamuje pozornosť na centrálnu časť diela. Architektonický motív je v obkľúčení chagallovskej parížskej modrej, ktorá dáva vyznieť starým domom v podhradí zobrazených z východnej strany hradného kopca. Viaceré z nich ešte dnes existujú a vťahujú návštevníka do predminulého storočia, kedy tu žili remeselníci a malí živnostníci. V pozadí vnímame siluety mestskej výstavby činžiakových jednoposchodových domov dnešného Parkového námestia a Mostnej ulice z polovice 20. storočia. 

Henrich Fieles sa narodil 22. augusta 1913 v Košiciach. Popri štúdiu košického gymnázia zároveň navštevoval i grafickú školu Eugena Króna. Po maturite, v r. 1932, bol prijatý na České vysoké učení technické (ČVUT), kde študoval deskriptívnu geometriu a odbor kreslenie u prof. Cyrila Boudu, Josefa Sejpku a Oldřicha Blažíčka. ČVUT v Prahe absolvoval v r.1937 a získal kvalifikáciu stredoškolského profesora. Ako výtvarný pedagóg pôsobil na stredných školách v Šahách, Michalovciach, Nových Zámkoch, Topoľčanoch a v Šuranoch, odkiaľ sa v r. 1961 sa s rodinou presťahoval do historickej Nitry. Od r. 1960 pôsobil ako odborný asistent na Katedre výtvarnej výchovy na Pedagogickej fakulte v Nitre. Popri pedagogickej práci sa venoval voľnej komornej maľbe.

Henrich Fieles počas svojho života, okrem nitrianskych motívov, zachytával vo svojich dielach aj iné slovenské lokality najmä z východného Slovenska. Stvárňoval i námety z oblastí južného Slovenska. V nich nachádzal podnety na zobrazenie prírodných scenérií, štetcom približoval život dedinského ľudu, vidiek, ktorý prechádzal k novátorským a budovateľským premenám.

Vystavoval na Slovensku, v Čechách, v Nemecku, v Indii. Jeho diela sa nachádzajú v galerijných a súkromných zbierkach nielen na Slovensku, ale i v Anglicku, Kanade a USA.

5. január 2000 bol posledným dňom, ktorý uzatvoril predsavzatia, plány do nasledujúcich tvorivých týždňov, mesiacov a možno i rokov maliara a pedagóga Henricha Fielesa. Miesto jeho odpočinku je na mestskom cintoríne nad Nitrou – na Čermánskom cintoríne sv. Cyrila a Metoda.

Sté výročie narodenia Henricha Fielesa si Nitrania pripomenuli výstavou diel z jeho pozostalosti v mesiacoch jún až august 2013 vo výstavnej sieni nitrianskej Synagógy pod názvom Genius Loci.

 

Marta Hučková
Nitra, 17.9. 2013

Foto: Slávomír Žákovič